نقش سئو در بالارفتن کیفیت محتوا در سالهای اخیر
در گذشته ضعفهایی که در الگوریتمهای موتورهای جستجو وجود داشت باعث شده بود یک تعبیر بین تولیدکنندگان درونمایه رایج شود. آنها میگفتند:
شما دو شیوه برای نوشتن در فضای وب دارید.
میتوانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و میتوانید برای موتورهای جستجو بنویسید.
نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متنهای بیمعنی، تزریق بیخاصیت واژه ها کلیدی در متنها، ارائهی لینکهای بدون کاربرد، ناچار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این قبیل بود.
نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین میکرد، ولی الزاماً به رتبهی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمیشد.
خوشبختانه طی سالهای اخیر، با شفا الگوریتمهای موتورهای جستجو و گسترش دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند.
کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای دلخواه موتورهای جستجو، میتواند همزمان با درمان سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد.
همچنین، تلاش برای افزایش خوشنودی کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد.
به همین علت، بر خلاف سالهای ماضی که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب میدانستند، امروز چنین توصیفی زیاد کمتر شنیده میشود و به پیشه میرود.
با پروا به درمان کیفیت نتایج موتورهای جستجو، و پیشروی کردن الگوریتمهای آنها، باطل نیست اگر وقت و بودجهای را که صرف سئو میکنید، به عنوان بخشی از فعالیتهای تأمین خوشنودی کاربران لحاظ کنید. البته به شرطی که فلسفهی واقعی سئو و راهکارهای برپا و بلندمدت آن را به پیشه بگیرید.
چه چیزهایی با سئو اشتباه گرفته میشوند؟
گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک خلیفه رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در عقیده میگیرند.
اما باید به خاطر داشته باشیم که پروا به اصول سئو اگر به شیوهای علمی و دقیق و تخصصی اتمام شود، اتفاقاً راهکاری زمانبر، مشکل و گرانقیمت است.
کسب و کاری که میخواهد در موتورهای جستجو چگونگی مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها تقسیم کوچکی از آنهاست:
فرآوری همیشگی محتوای اصیل و بدون کپی کاری (درس مرتبط: تولید محتوا)
به روز کردن محتوای کهنه بر پای بست، اطلاعات و نیازهای جدید
برپایی حس خوشنودی در خوانندگان و کاربران
قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت اکثریت را در سایت شما بگذرانند
همهی این کارها، هزینهبر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود وابستگی خواهند داد.
SEO همچنین، یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجهای مشخص و در یک محدودهی زمانی مشخص، اجرا شود.
همچنانکه یک گردآور تکنیک و اصول فنی هم نیست.
بلکه نوعی دیدگاه به محیط وب و فرآوری محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است.
اگر چنین نگاهی را باورداشت نداشته باشیم، به بردباری بسیار SEO به احد از شیوههای قدرتمند برای خرج کردن بیفایدهی پول و منابع سوداگری ما تبدیل خواهد شد.
تکنیک های سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید
یکی دیگر از بحثهای رایج در تحلیل سئو سایتها، طبقهبندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقهبندی را معمولاً به چهره تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح میکنند.
اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی ناچیز توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، میکوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل شدنی به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند.
اما سئو کلاه سیاه، میکوشد با شناسایی نقطه ضعفها و محدودیتهای الگوریتمهای سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد.
معمولاً با گسترش و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم تاثیر خود را از دست میدهند و مکان برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود.
سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید
هدف ما در درس سئو چیست؟ افزایش بازدید گوگل
این نکته را تقریباً کل پذیرفتهاند که بزرگترین و ارزانترین و معتبرترین راه ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند.
آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامهنویسان و طراحان سایت باشد. خصوصاً با پروا به توسعهی الگوریتمهای جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همهی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وبسایت یک سوداگری نقش ایفا میکنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند.
در مجموعه درسهای SEO چیست در متمم میکوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم.