در نظر گرفتن زمان مناسب برای بازاریابی در هر کسبوکاری ضروری است. در دنیای تکنولوژیامویپی یا حداقل محصول پذیرفتنی، تکنیکی است که طی آن نسخهی اولیهی یک محصول یا خدمات جدید، با ویژگیهای قابل قبولی برای جلب رضایت مشتریهای اولیه به بازار عرضه میشود. درنهایت بعد از بازخورد گرفتن از مشتریهای اولیه و اعمال تغییرات کوچک محصول نهایی وارد بازار میشود.
ایراد طرز تفکر حداقل محصول پذیرفتنی این است که گاهی اوقات زیاد در مورد آن فکر نمیشود و درنهایت محصولی با حداقل ویژگیهای مورد نظر و نه چندان خوب به بازار عرضه میشود. در جلسهی تعیین ویژگیهای محصول مورد نظر که توسط تیمها برگزار میشود، معمولا نظرهای مختلف بیان شده و گاهی اوقات انتظارها فراتر از حد تصور هستند. تهیهی محصولی با چنین ویژگیهایی نه تنها موفقیتآمیز نیست بلکه تنها باعث اتلاف انرژی و سرمایه میشود. این روزها بسیاری از برندهای بزرگ به جای استفاده از تکنیک حداقل محصول پذیرفتنی، روی طرز فکر جدیدی با نام حداقل محصول عالی زمان میگذارند. حداقل محصول عالی یعنی تمرکز کردن روی کیفیت و پررنگ کردن ویژگیهایی که باعث برجستگی و تمایز محصول نسبت به رقبا میشود.
Quip استارتاپ نیویورکی است که مسواک برقیهای جدیدی به بازار عرضه میکند. این استارتاپ پیش از ورود به بازار میدانست باید با غولهای بزرگ این صنعت رقابت کند. رقبایی مانند برندهای شناخته شدهی این صنعت مانند Oral-B و Sonicare که حدود ۷۰ درصد سهم فروش بازار آنلاین را از آن خودشان کردهاند. اما تشویق مردم به مسواک زدن دندانهایشان تازه شروع کار این برند بود. Quip کار خود را با تولید مسواک برقی آغاز کرد اما قصد دارد کل صنعت بهداشت دندان را هدف قرار دهد. این برند جدید که توسط دندانپزشکان و طراحان ساخته شده فرمول سادهای دارد و خدمات مقرون به صرفهای ارائه میدهد. آنها عملکرد خوبی در بازار داشتهاند و مشتریهای وفاداری پیدا کردهاند.
مشتری با خرید مسواکهای Quip میتواند در طرح تعویض سر مسواک بعد از سه ماه شرکت کند. گزینههای دیگری مانند مسواک برای کودکان، مسواک برای خانوادهها یا زوجها و مسواک به همراه خمیردندان نیز هنگام خرید محصولات این برند وجود دارد. این برند همچنین از طراحی جالبی برای ساخت مسواکها و بستهبندی آنها استفاده کرده است. این مسواکها همچنین قدرت بسیار بالایی دارند و باتریهای AAA استفاده شده در آنها تا حدود سه ماه نیاز به تعویض ندارد. Quip فراتر از این خدمات عمل کرده و با ۱۰ هزار ارائه دهندهی خدمات دندانپزشکی همکاری کرده است. آنها از آخرین سرمایهگذاری خود برای ساخت پلتفرمی استفاده کردهاند که اعضای آن را به ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی مرتبط میکند. اعضای این پلتفرم به طور مرتب خبرنامههای مرتبط دریافت میکنند و قرار ملاقاتشان با دندانپزشک به آنها یادآوری خواهد شد.
در دنیای امروز که همه چیز با سرعت زیادی تغییر میکند، طراحی و عرضهی محصول با سرعت بالا کلید اصلی دوام آوردن در بازار رقابت است. نلسون فریمن، استاد دانشگاه کسبوکار Columbiaگفته است در گذشته اغلب خردهفروشان لباس، برای طراحی ۴۰ تا ۶۰ درصد محصولات فصلی خود ۶ ماه زمان صرف میکردند. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. این روزها خردهفروشها زمان کمتری برای طراحی صرف کرده و محصولات خود را خیلی سریع به بازار عرضه میکنند.
M.Gemi یکی از برندهای تولید کنندهی کفش است که اهمیت موبایل و شبکههای اجتماعی را در اطلاعرسانی و بازاریابی به خوبی درک کرده است. این برند جدیدترین مدل محصولات خود را قبل از عرضهی عمومی به وسیلهی اینفلوئنسرها و از طریق لایو اینستاگرام پخش میکند. آنها نظر مردم را از این طریق جویا میشوند و دیگری نیازی به جمعآوری داده از راههای مختلف ندارند. استفاده از این روش راحتتر و به صرفهتر از زمانی است که برند محصولات مورد نظر خود را به تعداد محدود به بازار عرضه کند و سپس عملکرد مشتریها را زیر نظر داشته باشد. این روزها برندهای فعال در صنعت مد و پوشاک امکانات زیادی برای بازاریابی محصولات خود در اختیار دارند.
بسیاری از شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی محصولات جدید را با سرعت بسیار بالایی توسعه داده و به بازار عرضه میکنند. درواقع این موضوع به یکی از دلایل معروفیت و محبوبیتشان تبدیل شده است. شرکتهایی مانند گوگل، Airbnb و اینستاگرام پیشگامان این روند جدید هستند. آنها محصولات جدید را با سرعت بالایی به بازار عرضه کرده و سپس بازخوردهای مشتری را تحلیل میکنند. درحالی که خردهفروشان به این فکر میکنند که چگونه باید در بازار موفق شوند، آنها روی وجه تمایز خود با سایر برندها تمرکز کرده و با استفاده از تکنولوژی محصولات مورد انتظار مشتری را به بازار عرضه میکنند. بهعنوان مثال هوش مصنوعی و واقعیت افزوده نوآوریهای جدیدی هستند که کمک میکنند ابزارهای مانند موبایل خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند.
برندها این روزها با تکیه به تکنولوژی جدید میتوانند خدماتی مانند اتاق پرو مجازی و امکاناتی از این قبیل را به مشتریهای خود عرضه کنند. آنها با استفاده از این امکانات میتوانند نمونهی اولیهی محصول خود را در کمتر از ۶ ماه به بازار عرضه کنند و بعد از بازخورد گرفتن از مشتری نسبت به توسعهی محصول و رفع ایرادهای آن اقدام کنند. برندها نباید زمان زیادی برای ارائهی یک محصول بدون نقص صرف کنند. آنها باید رویکرد شرکتهای سیلیکونولی را به کار بگیرند یعنی تکنولوژیجدید خود را به سرعت به بازار عرضه کنند، سپس با توجه به رفتار مشتری نسبت به توسعهی آن اقدام کرده و درنهایت به موفقیت برسند.
تجزیهوتحلیل رقابتی، یکی از جوانب کلیدی مراحل ابتدایی کمپینهای سئو است. اغلب اوقات سازمانها این مرحلهی مهم را نادیده میگیرند و مستقیماً به نقشهبرداری کلیدواژهها، بهینهسازی محتوا و لینک سازی میپردازند. اما اگر بدانیم چه وبسایتهایی رقیب ما هستند و در چه جایگاهی قرار دارند، درک جامعتری از اهدافمان پیدا میکنیم و شکافها و نقاط کور وبسایت را برطرف میکنیم.
در پایان این آنالیز متوجه میشویم که چه وبسایتی در رقابت بهتر دیده شدن، برنده میشود، چه کلیدواژههایی ارزشمندتر هستند و کدام استراتژیهای دریافت بک لینک، بهتر کار میکنند. با استفاده از این نتایج میتوانیم به سمت رشد و افزایش ترافیک وبسایت خود حرکت کنیم.
تجزیهوتحلیل رقابتی سئو، پروسهی بسیار مهمی است، زیرا از این طریق اطلاعات موردنیازمان را در مورد اینکه چه تاکتیکهایی در صنعت ما بهتر جواب میدهند و ما برای بهبود رتبهبندی کلیدواژههای خود باید چهکارهایی انجام دهیم، به دست میآوریم. بینشهای حاصل از این تجزیهوتحلیل به ما کمک میکند تا فعالیتهای سئو را اولویتبندی کنیم و متوجه شویم که چگونه باید کمپینهای سئو را راهاندازی کنیم. زمانی که نقاط ضعف و قوت رقیبان را پیدا میکنیم، میفهمیم که برای پیشی گرفتن از آنها چقدر سخت است و برای دستیابی به این هدف، به چه میزان از منابع نیاز داریم.
اولین گام در پروسهی آنالیز، این است که حداقل چهار رقیب برتر خود را شناسایی کنید. کارشناسان سئو توصیه میکنند که ترکیبی از رقبای مستقیم کسبوکار و رقبای جستجوی آنلاین (که ممکن است متفاوت با مهترین رقبایی باشند که در کسبوکار خود میشناسید) را بررسی کنید. علت این اختلاف، متفاوت بودن رقبای محلی و وبسایتهایی است که بابت تبلیغات جستجوی آنلاین، پول پرداخت میکنند. درحالیکه شما نگران نفوذ کسبوکارهایی هستید که در اطرافتان فعالیت میکنند، ممکن است رقیب اصلی شما کسبوکاری دیگر از یکی از شهرها یا استانهای مجاور شما باشد.
برای پیدا کردن رقبای جستجو، میتوانید بهسادگی نام دامنه خود را در SEMrush وارد کنید، به بخش Organic Competitors بروید و روی مشاهدهی گزارش کامل یا View Full Report کلیک کنید.
مهمترین متریکهای شما برای تشخیص رقبا، «کلیدواژههای رایج» و «ترافیک کلی» است. هنگامیکه رقبای خود را برای تجزیهوتحلیل انتخاب کردید، میتوانید از تب بررسی دادهها یا Audit Data، نام و URL رقبا را در ردیف دوم و سوم نمونه جداول Google Sheets، وارد کنید.
بسیار مهم است که آنالیز خود را طی یک فرایند مشخص و واضح پیش ببرید. نهتنها به این دلیل که میتوانید نتایج مکرری از آن به دست آورید، بلکه بدین طریق میتوانید میزان پیشرفت تلاشهای خود را اندازهگیری کنید. الگوی آنالیز رقبای گوگل (که میتوانید آن را با همین نام از گوگل داکس دریافت کنید)، به شما کمک میکند پروسهی مرتب و متمرکزی داشته باشید و مجبور نشوید هر بار برای یافتن یکی از متغیرها، مسیری تکراری را طی کنید.
شما برای کار با این الگو، در هر مرحله اقداماتی را که در ادامهی مطلب شرح میدهیم، انجام دهید و سپس متریکهای موضوعات مشابه را باهم مقایسه کنید. دادههایی که میخواهیم جمعآوری کنیم، معیارهای اصلی سئو هستند نظیر: قدرت دامنه، میزان ترافیکی که از رقابت حاصل میشود، کلیدواژههایی که ترافیک سایت را افزایش میدهند و عمق بک لینکهای رقبا. شما میتوانید این الگو را بسته به نیازهای خاص شرکت یا مشتریان تغییر دهید و معیارهایی را اعمال کنید که فکر میکنید بیشتر با اهداف شما مرتبط هستند.
این پروسه نشان میدهد که چه وبسایتهایی به رقبای شما لینک دادهاند، اما به شما نه. دادههای بهدستآمده بسیار ارزشمند هستند، زیرا میتوانید شکاف بین پروفایلهای بک لینکهای رقبا را از بین ببرید و شروع به دریافت لینک از وبسایتهایی کنید که قبلاً به رقیبان شما لینک دادهاند. سعی کنید ابتدا به وبسایتهایی دسترسی پیدا کنید که به رقبای متعددی لینک دادهاند (بهویژه بیش از سه رقیب). لینک گرفتن از این وبسایتها چه با ارسال پستهای میهمان یا هر روش دیگری،موفقیت بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.
برای تهیه این گزارش، به ابزار Moz Link Explorer مراجعه و نام دامنه اولین رقیب را وارد کنید. بعد، روی «لینک کردن دامنهها» و سپس روی «Request CSV» کلیک کنید تا دادههای موردنیاز را دریافت کنید.
حالا میتوانید به جدول الگوی تجزیهوتحلیل رقبای جستجو (که در مراحل قبل تهیهکردهاید) بروید، برگهی Backlink Import - Competitor 1 را انتخاب کنید و محتویات فایل CSV را وارد کنید.
این پروسه را برای دو تا چهار رقیب دیگر و همچنین وبسایت خودتان، در تبهای مربوطه که با رنگ قرمز مشخص میشوند، تکرار کنید.
اگر تمام دادهها را در تبهای درست وارد کرده باشید، برگه گزارش تجزیهوتحلیل شکاف بک لینکها پر خواهد شد. نتیجه یک گزارش کاملاً مستدل و معتبر است که نشان میدهد رقبای شما بک لینکهای خود را از کجا دریافت میکنند، کدامیک از وبسایتهای لینک دهنده میان آنها مشترک است و شما با کدامیک از آنها هنوز ارتباطی برقرار نکردهاید.
نکته: پس از اتمام این مرحله، بهتر است پاسخ سؤالات زیر ا نیز بیابید تا دید دقیقتری نسبت به عملکرد رقبا به دست آورید:
آنالیز کلیدواژهها پروسهای است که به ما نشان میدهد رقیبان با استفاده از کدام کلمات کلیدی، رتبهی بسایت خود را بهبود دادهاند که شما هنوز از آنها استفاده نکردهاید. این پروسه بهنوعی مهندسی معکوس است، زیرا شما بررسی میکنید که علت رتبهی برتر رقبا چیست و سپس تحقیقمیکنید که چگونه باید از این کلیدواژهها استفاده کنید. برخی از راههایی که پیش روی شما است عبارتاند از متادیتای مجدد، اصلاح معماری سایت، تغییر و اصلاح یک قطعه از محتوای قدیمی، تولید محتوای جدید و ویژهای که در آن مجموعهای از کلیدواژهها یا لینکها بهکاررفته باشد.
برای تهیهی این گزارش هم فرایند مشابهی با کارهایی که در مرحلهی بک لینکها انجام دادید، طی میکنید. دوباره به SEMrush بروید و نام دامنه اولین رقیب خود را وارد کنید. سپس روی گزارش موقعیت Organic Research و پسازآن روی Export کلیک کنید.
پسازاینکه فایل CSV را دانلود کردید، آن را در تب واردکردن کلیدواژهها، رقیب ۱ یا « Keyword Import - Competitor 1» پیست کنید و این مسیر را برای دو تا چهار رقیب دیگر تکرار کنید. گزارش نهایی شما در تب یا برگهی Keyword Gap Analysis نشان داده میشود (رنگ سبز).
این دادهها به شما نشان میدهد که از چه نقطهای باید تنظیم استراتژی کمپینهای بعدی خود را شروع کنید. حالا بجای اینکه تحقیقات کلیدواژههای مرتبط را بر مبنای حدسیات پیش ببرید، صدها کلیدواژه در اختیاردارید که میدانید به صنعت شما مرتبط هستند.
این گزارش همچنین به شما کمک میکند تقویم زمانبندی خود را استخراجکنید، زیرا شما معمولاً با کلیدواژهها و موضوعاتی مواجه میشوید که باید بر اساس آنها محتوای جدید و رقابتی تولید کنید. اما حالا میتوانید با آنالیز محتوایی که رقبا تولید کردهاند و در حال حاضر رتبهی خوبی به دست آورده، معیاری داشته باشید که چگونه محتوای بهتر و مؤثرتری خلق کنید. همچنین با ارزیابی بهترین ایدههای رقبا، منابع خوبی برای موضوعات پرطرفدار به دست میآورید.
گزارشهایی که در مراحل قبل تهیه کردید، زمانی کارایی دارند که دادههای آنها را بهعنوان مبنای فعالیتها در نظر بگیرید. بهعنوانمثال یکی از مزایای آنالیز شما این است که متوسط تعداد دامنههای ارجاع رقیبان و نحوهی ارتباط آنها با پروفایل بک لینک خودتان را به دست میآورید. اگر در زمینهی بک لینکها از رقبا جلوتر باشید، ممکن است تولید محتوا نقطهی کانونی کمپین شما باشد. ولی اگر در زمینهی بک لینکها از رقیبان عقبتر هستید، باید هرچه سریعتر کمپین لینک سازی را آغاز کنید.
یکی دیگر از نکاتی که از گزارشها استخراج میکنید، این است که کدامیک از رقبا در تبلیغات کلیکی یا PPC تهاجمیتر عمل میکند و آنها به کدام کلیدواژهها بیشتر وابستهاند. معمولاً در PPC از کلیدواژههایی که انگیزهی تجاری بیشتری ایجاد میکنند استفاده میشود. این کلمات، اهداف فوقالعادهای برای بالا بردن نرخ تبدیل شما محسوب میشوند.
همانطور که در دو قسمت قبلی آموزش سئو توضیح دادیم، یکی از مهمترین عواملی که به رتبهبندی بهتر سایت منجر میشود، چگالی یا تراکم کلیدواژهها است. شما با ارزیابی تراکم کلیدواژههای رقیب متوجه میشوید که با چه حجم و شتابی باید از کلیدواژهها استفاده کنید. به این منظور، آدرس وبسایت رقیب را دریکی از ابزارهای سنجش تراکم وارد کرده و نتیجه را یادداشت کنید. این کار را برای همهی وبسایتهای رقیب تکرار کنید.
اگر میخواهید بدانید که وبسایت رقیب شما تا چه حد قوی است، باید معماری آن را بررسی کنید. در مرحلهی اول، سعی کنید تاکتیکهای ارتباطی آنها را پیدا کنید. آیا میتوانید مدل بهتری برای جریان لینکهای وبسایت خودتان تنظیم کنید؟ فراموش نکنید که یک ساختار قوی سایت به شما کمک میکند بیشترین استفاده را از لینکها ببرید. هدف این است که با حداقل وابستگی به بک لینکها رتبهی سایت را بهبود دهید و معماری سایت است که در این راه به شما کمک میکند.
شما باید کیفیت و کمیت محتوای رقیبان را ارزیابی کنید. برای مثال هر مقاله از چند کلمه تشکیلشده و کیفیت مطالب در چه حدی است. میدانید که محتوای طولانیتر، شانس بهکارگیری کلیدواژهها را افزایش میدهد. از طرف دیگر شما باید محتوای منحصربهفردی تولید کنید که ارزشمندتر از رقیب است، بنابراین صرف کپیبرداری از منابع دیگر، نهتنها اعتبار برند شما را پایین میآورد، بلکه سئوی شما را در درجهی پایینتری نسبت به رقبا قرار میدهد. لینکهای خارجی نیز در کیفیت محتوای شما تأثیرگذارند، بنابراین اگر متوجه شدید که رقبا، لینکهای خروجی شایان توجهی ندارند یا شما میتوانید لینکهای خروجی بهتری را در برنامهی خود قرار دهید، از این فرصت استفاده کنید. در پایان، میزان استفادهی رقبا از مدیا را فراموش نکنید. میدانید که تصاویر و ویدیو، تجربهی کاربری را بهبود میدهند و گوگل نیز علاقهی بیشتری به صفحاتی دارد که تجربهی کاربری بهتری ارائه میدهند. رقیب شما از چه تصاویر، پادکستها و ویدیوهایی استفاده میکند؟ این محتوا چقدر معتبر است؟
شما نمیتوانید تأثیر رسانههای اجتماعی بر سئوی وبسایت را نادیده بگیرید. یک کمپین عالی رسانههای اجتماعی به شما کمک میکند:
بنابراین باید فعالیت رقبای خود را در رسانههای اجتماعی بررسی کنید. روش سادهی کار این است که به حسابهای رسانههای اجتماعی آنها نگاه کنید و میزان و کیفیت تعاملات آنها را ببینید. همچنین میتوانید به کمک وبسایت SocialMention، مشارکت مخاطبان آنها را مشاهده کنید و حتی سهم اجتماعی هر صفحهی جداگانه را مستقلاً ببینید.
تجزیهوتحلیل سئوی رقابتی، فاکتوری نیست که بتوانید در طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال آن را نادیده بگیرید. این پروسه به شما کمک میکند کمپینهای سئوی منحصربهفرد و پیچیدهای را بر پایهی دیتای بهدستآمده و همچنین تقاضای بازار شروع کنید. بهعلاوه این تجزیهوتحلیل شما را از رقیبانی که صرف از برنامههای روتین سئو استفاده میکنند و جزئیات دقیق صنعت خود را در نظر نمیگیرند، جلو میاندازد. پس در اسرع وقت پیادهسازی نتایج آنالیز را شروع کنید و البته آن را با سایر نیازها/ خواستههای مشتریان، تطبیق دهید.
تئودور لویت، استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۶۰ یکی از محبوبترین مقالات مرتبط باکسبوکار را منتشر کرد. هنوز بعد از گذشت ۶۰ سال با اینکه ایدههای لویت بسیار کاربردی و مفید به نظر میرسند اما توسط بسیاری از شرکتها نادیده گرفته میشوند. لویت معتقد بود اکثر کسبوکارها به جای اهمیت دادن به خواسته و نیازهای مشتری، تمام تمرکز خود را روی رشد و توسعهی محصولات گذاشتهاند. لویت معتقد بود این طرز تفکر باعث شکست کسبوکارها خواهد شد.
پیشبینی او درست بود و برندهای بزرگی با عدم توجه به نیازهای مشتری شکست سنگینی را تجربه کردند. بهعنوان مثال شرکت Kodak با عدم تغییر مسیر به سمت تولید دوربینهای دیجیتال در سال ۲۰۱۲ شکست خورد و شرکت نوکیا نیز با ضعفی که در تولید گوشیهای هوشمند داشت توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد. ۶ موردی که در ادامهی این مقالهی زومیت بررسی میکنیم، به موفقیت بلندمدت کسبوکار کمک میکنند.
محصول شما راه حلی برای برطرف کردن نیاز و خواستههای مشتری است. اما آیا میدانید راه حل شما چگونه نیازهای مشتری را برطرف خواهد کرد؟ حواستان به راه حلهایی باشد که روی از بین بردن چند نیاز تمرکز میکنند. گاهی اوقات این راه حلها هیچ نیازی را برطرف نخواهند کرد. هر محصول یا خدماتی باید تنها روی از بین بردن یک نیاز تمرکز کند. پس پیش از ارائهی هر راه حلی به خواستههای مشتری فکر کنید.
رقبای یک برند لزوما شرکتهایی نیستند که محصول و خدمات مشابهی عرضه میکنند. رقبای یک کسبوکار تمام شرکتهایی هستند که نیازهای مشتری را برطرف میکنند. بهعنوان مثال رقیب یک شرکت هواپیمایی، تنها یک شرکت هواپیمایی دیگر نیست بلکه تمام شرکتهایی هستند که خدمات حملونقل انجام میدهند. از آنجایی که این روزها دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای شرکت در جلسهها نیست، پس با شرکتهای ارائه دهندهی خدمات کنفرانس ویدئویی آنلاین نیز در رقابت هستند. یک بازار از مجموعهای از محصولات و خدماتی تشکیل شده که به یک نیاز پاسخ میدهند. از آنجایی که مشتریها نیازهای گوناگونی دارند، یعنی برند شما در چند بازار مختلف فعالیت میکند و هر بازار نیز رقبای خاص خود را دارد. عدم اطلاع از جزئیات بازار مانند شرکت در مسابقه بدون خواندن قوانین بازی است.
هدف اصلی هر شرکتی این است که به سوددهی برسد اما زمانی که برای کاهش قیمت تمام شده از سود خود میکاهد چگونه میتواند به حیات ادامه دهد؟ اینکه مردم خریدن محصول رقیب را ترجیح میدهند یعنی این محصول راه حل بهتری برای از بین بردن نیاز آنها پیشنهاد داده است. پس به جای پایین آوردن قیمت بهتر است دنبال دلیل اصلی این موضوع باشیم. هنری فورد قیمت ماشین افسانهای مدل T را حدود ۵۰۰ دلار قیمتگذاری کرد تا میلیونها مشتری این ماشین را خریداری کنند. نتیجه این شد که این مدل ماشین به تولید انبوه رسید و فروش بسیار خوبی داشت. پیش از تعیین قیمت محصول از مشتریها نظرسنجی کنید و ببینید برای خرید محصول شما حاضرند تا چه مقدار هزینه کنند.
هزینهی تولید یک محصول صرف نظر از کسی که محصول را خریداری میکند برای تولیدکننده یکسان است. اما با این حال مردم بر اساس نیازهایی که یک محصول برطرف میکند روش پرداخت متفاوتی خواهند داشت. یک برند ممکن است محصول یکسانی را با دو قیمت متفاوت عرضه کند زیرا بازارهای مختلفی را هدف قرار داده است. تنها کافی است کمی زمان بگذارید و ببینید هر محصول کدام بازار را هدف قرار خواهد داد.
مفهومی به نام بهترین و بدترین پیشنهاد وجود ندارد. پیشنهادها همیشه در مقایسه با یکدیگر معنا پیدا میکنند. بهعنوان مثال پیشنهادی با مبلغ ۱۰ دلار در مقایسه با پیشنهادی با مبلغ ۱۵ دلار، بهتر به نظر میرسد اما در مقایسه با پیشنهاد پنج دلاری گران است. تعیین اینکه محصول شما نسبت به چه چیزی مقایسه میشود با خودتان است. بهعنوان مثال در مقایسهی قیمت بلیت هواپیما برای شرکت در کنفرانس و هزینهی خرید خدمات کنفرانس ویدئویی، مطمئنا مورد دوم بسیار کم هزینهتر خواهد بود.
افزایش بازدید سایت اگر با نرخ تبدیل پسندیده همراه باشد، می تواند منجر به افزایش فروش برای شما بشود! بنابراین حتما لازم است که به افزایش شدامد سایت خویش اهمیت بدهید و در کنار آن نرخ تبدیل خود را نیز شفا ببخشید.
درباره نرخ تبدیل و شیوه افزایش آن مقاله کاملی نوشته ام که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید : نرخ تبدیل یا CRO
اما در این مقاله می خواهم به تعلیم افزایش بازدید سایت بپردازم و ۵ تدبیر کاملا عملی و کاربردی را بصورت گام به گام با شما در میانی بگذارم.
تمامی این راهکارها ویژه فضای وب ایران است و مطمئن باشید می توانید از آنها شدامد جذب کنید. بعد به هیچ عنوان این نوشتار را از دست ندهید!
آپدیت مرداد ۹۷ – برای آگاهی از آپدیت بعدی، در خبرنامه عضو شوید.
عضویت در خبرنامه
برای مطالعه سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید.
۱٫ افزایش بازدید سایت به کمک انتشار محتوای طولانی و آسمان خراش
۲٫ افزایش شدامد تارنما به طریق ویرایش محتوای قدیمی
۳٫ افزایش بازدید سایت به طریق بازنشر محتوای قدیمی
۴٫ افزایش ترافیک سایت به کمک اینفلوئنسرها
۵٫ افزایش شدامد سایت به کمک درمان CTR
۱٫ افزایش بازدید سایت به کمک انتشار محتوای طولانی و آسمان خراش
طبق تحقیقاتی که بدست سایت BuzzSumo و Moz مشترکا اتمام شده است، محتواهایی با طول بیشتر از ۱۰۰۰ واژه یا اصطلاحا آسمان خراش، نرخ اشتراک گذاری و لینک دهی اکثریت دارند:
تاثیر طول محتوا بر اشتراک گذاری آن شدامد وب سایت ترافیک افزایش بازدید سایت
همانطور که می بینید، اگر طول محتوای شما به بیش از ۳۰۰۰ واژه برسد، بیش از ۲۰۸% نرخ اشتراک گذاری اکثریت دارد، البته نه در ایران!
اگرچه متاسفانه در ایران ادب اشتراک گذاری درونمایه و مطالب به آن شکل که در بیرون از ایران رواج دارد، موجود نیست ولی همچنان باید گفت محتواهای بیشتر از ۱۰۰۰ واژه از چندین لحاظ کارایی زیاد زیادی دارند :
مهم ترین نکته اینکه گوگل این گونه محتواها را بسیار دوست دارد.
این محتوا معمولا بسیار کامل است و می تواند به خوبی به تمامی نیازهای کاربر پاسخ دهد.
اگر افراد بخواهند به محتوایی لینک بدهند، قطعا به چنین محتواهایی لینک می دهند چرا که کیفیت بیشتری دارد.
هنگام نگارش چنین محتواهایی، فرصت آن را دارید که از کلمات کلیدی بیشتری کاربرد کنید.
بنابراین صحیح است که افزونه YoastSEO به شما رهنمود می کند کمینه ۳۰۰ واژه محتوا بنویسید ولی من به شما توصیه اکید دارم که کمینه طول محتواهای خود را در حتماً ۱۰۰۰ و یا حتی ۱۵۰۰ کلمه نگاه دارید. به راستی نیاز نیست حتما ۴ یا ۵ هزار مقاله داخل سایتتان داشته باشید، با ۴۰ ۵۰ مقاله با کیفیت و طولانی می طاقت به رتبه های ۱ گوگل در بسیاری از واژه ها کلیدی دست یافت! مثال این مورد را می توانید در وبسایت برایان کیش رسیدگی کنید که چگونه با تنها ۴۰ مقاله، رتبه ۱ را در واژه ها پررقابت در گستره سئو به خویش گزین کردن دیتا است.
من در وبمستر خاکستری نیز چنین روشی را در قبل گرفتم و حتی در ارتباط با کوچکترین موضوعات نیز دست کم ۱۰۰۰ واژه درونمایه می نویسم. ولی باید بدانید که میانگین طول محتواهای وبمستر خاکستری، ۲۰۰۰ واژه است. البته به تازگی بخش رفرنس های آموزشی را راه اندازی کرده ام که هر رفرنس دست کم ۱۰ تا ۱۵ هزار کلمه دارد!
۲٫ افزایش شدامد تارنما به روش ویرایش محتوای قدیمی
همه ما می دانیم که فرآوری درونمایه اهمیت بسیار زیادی دارد و لازمه افزایش شدامد سایت این است که محتوای نکویی داشته باشیم. ولی موردی که خیلی افراد متعلق به غافل می شوند ویرایش محتواهای قدیمی است!
ویرایش و آپدیت کردن یک محتوای کهن نسبت به تولید یک محتوای تازه، توان بی اندازه اکثریت در افزایش شدامد وب سایت دارد!
بگذارید با آماری از وبسایت وبمستر خاکستری این جستار را به شما پابرجا کردن کنم :
افزایش بازدید ورودی از گوگل شدامد وب سایت افزایش ترافیک افزایش بازدید سایت
تاثیر ویرایش و بازنشر محتوای باستانی بر افزایش ورودی سایت از گوگل
این احصاء و ارقام مربوط به نوشتار «بهترین ربات اینستاگرام» می باشد. این نوشتار در حدود ۲ ماه بود که هیچ ویرایشی روی آن اتمام نشده بود. برای همین من اقدام به ویرایش مجدد آن کردم.
همانطور که در عکس بالا می بینید، در تاریخ ۲۷June این مقاله آپدیت شد و می بینید که ورودی این مقاله از گوگل به میزان ۱۲۵% افزایش داشته است!
و مطمئن باشید فرآوری هیچ محتوایی نمی تواند در هفته نخست برای شما چنین درصد رشدی را برپایی کند چرا که کمینه برای ایندکس شدن بدست گوگل به چند روز زمان دربایستن دارد و پس متعلق به باید چشم براه باشید تا رتبه بندی ها صورت بگیرد… اما ویرایش درونمایه …!!
سوالی که اینجا قبل می آید این است که دقیقا «ویرایش» محتوای قدیمی چگونه صورت می گیرد و طریق درست آن چیست؟
درباره این موضوع در اپیزود ۱ ویدیوکست های بازاریابی دیجیتال صحبت کرده ام ولی اکنون می خواهم به طور کامل درباره این موضوع صحبت کنم. پس پیوسته مقاله را حتما بخوانید…
اصول و راهکارهای ویرایش محتوا
قبل از اینکه راهکارهای ویرایش درونمایه را بررسی کنیم، باید ببینیم چرا ویرایش محتوا چنین ارزشی برای گوگل دارد و اینقدر سریع سبب افزایش بازدید می شود؟
در رفرنس آموزش جامع سئو (که فعلا در دست تالیف است!) افزایش ترافیک وب سایت به طور کامل در ارتباط با این سوژه صحبت کردیم که منظور پایانی گوگل چیست. هدف گوگل این است که بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد و خوشنودی او را جلب کند.
در نتیجه محتوایی که باستانی و از ردیف بیرون شده باشد به بردباری زیاد برای مخاطب جذاب نخواهد بود، ولی اگر یک محتوا بصورت منظم و ماهانه آپدیت شود چه؟! بی گمان گوگل متوجه این موضوع می شود و این درونمایه به عنوان یک محتوای همیشه سبز معرفی می شود. گوگل عاشق چنین محتواهایی است چرا که در هر زمانی برای کاربر مفید و ارزشمند خواهد بود.
بنابراین با آپدیت و ویرایش همیشگی محتواهای خود، گوگل را عاشق وبسایت خود می کنید و در ازای آن گوگل به افزایش ترافیک سایت شما کمک می کند و ورودی اکثریت برای شما می فرستد.
اکنون می خواهم چند راهکار ویرایش محتوا را با شما در میانی بگذارم :
– افزودن به درازا محتوا
یکی از ساده ترین راهکارها برای اینکه به گوگل اثر دهیم محتوای ما آپدیت شده است، این است که درازا درونمایه را زیادتر کنیم!
توجه کنید که در متن اضافه شده حتما قالب کلی محتوا را رعایت نماییم و با همان لحن و با همان زبان گفتگو نماییم و درضمن از آوردن کلمات کلیدی و LSIهای آن غافل نشوید.
البته پروا کنید که این شیوه کارایی چندانی در افزایش ترافیک تارنما ندارد ولی به کمک روش های بعدی به نشانه آن افزوده خواهد شد.
– اضافه کردن کلمات کلیدی اغلب و قدرتمند به محتوا
یکی از بهترین و بزرگترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم Rank Brain بود که به این موتور جستجو کمک می کند مفهوم عبارت های جستجو شده را بفهمد و طبق مفهوم جستجو کند، نه فقط براساس کلمه کلیدی!
بنابراین به کمک این الگوریتم، وبسایت شما شدنی است حتی برای کلماتی که در محتوای شما وجود ندارند نیز بالا بیاید، چرا که مفهوم اصلی و دربایستن کاربر را دربر دارد.
خبر خوب این که گوگل این واژه ها را به شما اطلاع می دهد! به کمک آلت گوگل وبمستر تولز ، در دسته Search Analytics می توانید کلمات و کوئری هایی را ببینید که گوگل پرماسیدن می کند محتوای شما به آنها تقرب زیادی دارد.
حال وظیفه شما این است که محتوای کهن خود را برای این واژه ها نیز بهینه کنید و جایگاه خود را در این واژه ها احتمالی (اما خفته قدرتمند!) تثبیت کنید!
بگذارید با یک مثال اغلب روشنگری بدهم :
یکی از اولین نوشتار هایی که در وبمستر خاکستری منتشر کردم، مقاله «۰ الی ۱۰۰ اکسپلور اینستاگرام» بود.
این نوشتار در آغاز با کلماتی همانند ؛ تب اکسپلور اینستاگرام ، تعلیم اکسپلور اینستاگرام، اکسپلورر اینستاگرام و … جز رتبه های ۸-۱۰ بود و بازدید نسبتا ثابتی داشت. ولی وقتی به گوگل وبمستر تولز مراجعه کردم، با یک صحنه به راستی جالب مقابل شدم!
گوگل بعضا محتوای من را با عباراتی مثل : «چگونه پست خویش را جهانی کنیم» بالا آورده و سپس مجددا به صفحه های پایین تر اسیر بود!
شرکت گوگل اعلام کرده یک ویژگی جدید و کاربردی به نسخههای سیستم عامل اندروید و سیستم عامل iOS یوتوب افزوده است که بدون شک خوشحالی کاربران آنها را در بر خواهد داشت. اپلیکیشن یوتیوب روی دستگاههای اندرویدی و iOS از این پس قادر خواهد بود سرعت پخش ویدیوها را به خواست کاربر تغییر دهد.
قابلیت تغییر سرعت پخش ویدیو سالهاست روی نسخهی دسکتاپ یوتیوب در دسترس کاربران قرار دارد اما با وجود درخواستهای زیادی که برای آن وجود داشت، تا همین هفتهی جاری از دسترس کاربران موبایل دور مانده بود.
با قرار گرفتن این امکان در اختیار کلیهی کاربران یوتیوب، آنها قادر خواهند بود ویدیویی که از طریق اپلیکیشنهای اندروید یا iOS این سرویس در حال مشاهدهی آن هستند را تندتر یا کندتر از حالت عادی تماشا کنند.
به گفتهی توسعهدهندگان، سرعت پخش ویدیو با این امکان میتواند از طریق ابزار کنترلی پلیر یوتیوب، از ۰٫۲۵x (یک چهارم حالت عادی) تا ۲x (دو برابر حالت عادی) تغییر کند.
گوگل در خصوص نحوهی اجرایی شدن این قابلیت از سوی توسعهدهندگان برای دستگاههای موبایل، در توضیحاتی فنیتر افزوده است: «برای اینکه سرعت پخش ویدیو تند یا کند شود، ما فریمهای ویدیو را در هماهنگی با استاندارد زمانی صدا رندر میکنیم. فریمهای ویدیو لزوماً بر اساس زمان رمزنگاری نمیشوند، بنابراین برای اینکه پخش ویدیو با صدایش هماهنگ باقی بماند، رمزگشای ویدیو باید سریعتر از سرعت رندر عادی فریمهای ویدیو کار کند».
لازم به ذکر است قابلیت تغییر سرعت پخش ویدیو تقریباً روی تمام دستگاههای مبتنی بر iOS و گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۵.۰ لالیپاپ و بالاتر قابل اجرا خواهد بود.