با نگاهی به وضعیت کنونی خطوط تحویل کالای آمازون، متوجه توانایی بالای آنها در ارسال کالاهای خریداری شده میشویم. نقشهها نشان میدهند که غول تجارت الکترونیک بهزودی میتواند برنامهی تحویل پیشفرض یک روزه را برای اعضای سرویس پرایم خود پیادهسازی کند.
آمازون اکنون میتواند کالاها را در همان روز خرید یا روز بعد به ۷۲ درصد از جمعیت ایالات متحده ارسال کند. شرکت RBC Capital Markets آمار تحویل کالا توسط آمازون را بررسی کرده است. RBC ادعا میکند مأموران آمازون میتوانند تقریبا به تمامی خانهها (۹۵ درصد و بیشتر) در ۱۶ ایالت ثروتمند و پرجمعیت آمریکا و واشنگتن دیسی، تحویل سریع داشته باشند. منظور از تحویل سریع همان دریافت کالا در روز خرید یا روز بعد است.
شبکهی عظیم تحویل کالا که امروز در خدمت آمازون فعالیت میکند، طی سرمایهگذاریهای ۴ سال گذشتهی آنها پدید آمد. در دورهی مذکور، غول تجارت الکترونیک انبارهایی را در سرتاسر آمریکا راهاندازی کرد و زیرساخت لجستیکی خود در کشور را به مقدار سهبرابر توسعه داد. در دورهی چهارساله، تعداد انبارهای اضافه شده به زیرساخت آمازون دوبرابر انبارهای کنونی شرکت عظیم Home Depot بود.
آمارهای بالا نشان میدهد که آمازون توانایی دستیابی به ادعای مطرح شده در گزارش مالی اخیر خود را دارد. آنها در گزارش خود اعلام کردند که بهزودی دورهی دوروزهی تحویل رایگان کالا در سرویس پرایم را به یک روز کاهش خواهند داد. شایان ذکر است اعضای سرویس Amazon Prime سالانه هزینهی ۱۱۹ دلاری پرداخت میکنند تا خدماتی همچون دریافت سریعتر کالاها، دسترسی رایگان به سرویسهای موسیقی و فیلم و پیشنهادهای ویژه را دریافت کنند.
مناطق تحت پوشش تحوسل سریع در سال ۲۰۱۴ (آبی) و سال ۲۰۱۸ (قرمز)
تحلیلگر مورگان استنلی پس از ادعای آمازون مبنی بر کاهش زمان تحویل به یک روز، دربارهی آن نوشت:
تحویل یک روزهی کالا توسط آمازون انتظارات مشتریها را بالا میبرد. درنتیجه هزینهی رقابت در بازار تجارت الکترونیک برای شرکتهای دیگر بسیار افزایش خواهد یافت.
آمارهای RBC، توسعهی زیرساخت توزیعی آمازون را بهخوبی نشان میدهند. تمامی شهرهای ساحلی آمریکا و همچنین تگزاس و مناطق شهری در غرب میانی آمریکا اکنون تحت پوشش سیستم توزیع آمازون قرار دارد. شرکت RBC پس از ارائهی آمار در یادداشتی عنوان کرد:
توزیع در سطح فروشگاهی هنوز بهعنوان سریعترین مسیر برای مصرفکننده در خرید محصولات محسوب میشود. ازطرفی تلاش آمازون برای تحویل در روز خرید یا یک روز بعد، فاصلهی رقابتی آنها را با کسبوکارهای سنتی کمتر میکند. درنتیجه ریسک جدیدی برای خردهفروشیهای سنتی ایجاد میشود که تنها مزیتشان، رقابت با زمان دوروزهی تحویل کالای آمازون بود.
درنهایت RBC به این نکته اشاره کرد که افزایش سرعت در تحویل کالا، موجب جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.
یکی از دلایل اصلی مراجعهی مصرفکنندهها به فروشگاههای فیزیکی، نیاز سریع آنها به خرید یک کالا است. آمازون با کاهش زمان تحویل به یک روز، چنین معادلاتی را بر هم میزند. برایان اولساوسکی مدیر مالی آمازون در بیانیهی درآمد فصل اول شرکت ادعا کرد که با ارائهی تحویل یک روزه در برخی از نقاط کشور، افزایش خرید بهروشنی حس شد.
درصد خانههای تحت پوشش تحویل سریع آمازون در ایالتهای آمریکا
برنامههای آمازون روی بازار سهام نیز تأثیر میگذارد. خردهفروشهای رقیب همچون والمارت و تارگت پس از بیانیهی آمازون با کاهش ارزش سهام روبهرو شدند. اکثر خردهفروشهای کنونی نیز به قابلیت تحویل دوروزه روی آوردهاند. آنها باید سرمایهگذاری روی زیرساختهای لجستیک را افزایش دهند تا بتوانند سرعت خود را با آمازون هماهنگ کنند.
تغییرات مد نظر آمازون، هزینههای بالایی را برای آنها بههمراه خواهد داشت. غول تجارت الکترونیک ادعا کرد که تنها در فصل کنونی ۸۰۰ میلیون دلار برای پیادهسازی تحویل یک روزهی کالا هزینه خواهد کرد. RBC تخمین میزند که درحالحاضر ۱۵ ایالت آمریکا به خدمات تحویل در روز خرید یا روز بعد آمازون دسترسی ندارند. درنتیجه شرکت باید هزینههای بیشتری داشته باشد تا دسترسی آن ایالتها هم ممکن شود.
شرکت تحلیلی BMO Capital پس از بیانیهی آمازون و اعلام خبر سرویس جدید در یادداشتی نوشت:
اگرچه برنامهی جدید موجب کاهش سود کوتاهمدت شرکت میشود، چنین رویکردهایی خرید بیشتر از سوی مشتریان و عضویت بیشتر در سرویس پرایم را بههمراه خواهد داشت.
مزیت دیگر برنامهی آمازون، بهبود بازدهی در انبارها خواهد بود. از آنجایی که کالاها با روش جدید سریعتر تحویل داده میشوند، کالاهای بیشتری با سرعت بالاتر به انبارهای آمازون وارد شده و از آنها خارج خواهند شد.
اگر برای داستانی نگرانکننده و کمی ترسناک آماده هستید، ادامهی این مطلب را بخوانید. نویسندهی گاردین در بررسی عمیقی تلاش کرد تا همهی اطلاعات و دادههایی که فیسبوک و گوگل از کاربران جمعآوری میکند را شناسایی کند. در ادامه متوجه میشوید که چه حجمی از اطلاعات شما بدون اطلاع و آگاهی خودتان توسط گوگل و فیسبوک جمعآوری میشود.
اگر قابلیت مکانیابی را در گوشی هوشمند خود روشن کرده باشید، گوگل با هربار روشن شدن گوشی موقعیت شما را تشخیص میدهد. هر کاربری میتواند بهصورت خط زمانی، تمامی مکانهایی را مشاهده کند که پس از استفاده از سرویسهای گوگل بازدید کرده است. میتوانید با ورود به حساب کاربری گوگل و مراجعه به این لینک، اطلاعات شخصی خود را درصورت وجود مشاهده کنید.
نویسندهی گاردین تصویری از تاریخچهی مکانیابی خود قرار داده است که همهی موقعیتهای بازدیدشده در یکسال گذشته را نشان میدهد. حتی زمان حضور در هر موقعیت و مدت زمان سفر از موقعیت قبلی نیز در این دادهها قرار دارند.
درصورتیکه در دستگاههای مختلف به حساب کاربری گوگل وارد شده باشید، غول موتور جستوجو تاریخچهای از جستوجوهای شما را در همهی آنها ذخیره میکند. بهبیان دیگر اگر تاریخچهی جستوجو و تاریخچهی گوشی هوشمند را پاک کنید، شاید اطلاعاتی از دستگاههای دیگر شما (مثلا تبلت) در گوگل ذخیره شوند.
گوگل ادعا میکند که کاربران کنترل کامل روی دادههای ذخیرهشده دارند. بههرحال با مراجعهبه این لینک و ورود به اکانت گوگل میتوانید تاریخچهی فعالیتهای خود (حتی فعالیتها در مرورگر گوگل) را مشاهده کنید.
گوگل با استفاده از اطلاعات متعدد همچون سن، موقعیت، جنسیت، تفریحات، شغل، علاقهمندیها، وضعیت ارتباط و حتی وزن و درآمد، پروفایلی برای انتخاب برترین تبلیغات برای شما تولید میکند. قطعا میدانید که حجم اصلی درآمد گوگل از تبلیغات کسب میشود. درنتیجه ساختن چنین پروفایلی از کاربران برای آنها بسیار سودمند خواهد بود. مشاهدهی پروفایل تبلیغاتی نیز برای همهی کاربران در این لینک امکانپذیر است.
گوگل دربارهی همهی اپلیکیشنها و افزونههایی که استفاده میکنید، اطلاعات جمعآوری میکند. آنها حتی زمان و مکان استفاده را میدانند. بهعلاوه مخاطبان شما در استفاده از اپلیکیشنها هم توسط گوگل شناسایی میشوند. بهبیان سادهتر میتوان گفت که گوگل میداند شما در فیسبوک با چه کسی صحبت میکنید. آنها کشورهای مقصد مکالمهها را نیز شناسایی میکنند و با کمی محاسبه، زمان خوابیدن ما را نیز میدانند.
قوانین جدید گ، شرکتها را وادار میکند تا دادههای جمعآوریشده را به کاربران نشان دهند. گوگل در بخش امنیتی خود و در این لینک، اطلاعات تاریخچهی فعالیتهای شما را نشان میدهد.
یوتیوب یکی از بزرگترین زیرمجموعههای گوگل محسوب میشود و برنامههای جمعآوری داده قطعا در این سرویس هم پیاده میشوند. تاریخچهی ویدئوهایی که افراد در سرویس گوگل میبینند، اطلاعات جالبی نیز دربارهی شخصیت آنها بههمراه دارد. با مشاهدهی همان تاریخچه میتوان برنامههای آتی فرد و حتی عقاید او را نیز شناسایی کرد. دادههای تاریخچهی یوتیوب در این لینک دردسترس هستند.
گوگل علاوهبر نمایش تمامی دادههای جمعآوریشده، امکان دانلود آنها را به کاربر میدهد. حجم دادههای جمعآوریشده از کاربران متعدد برخیاوقات بسیار زیاد میشود. نویسندهی گاردین برای بررسی حجم دادهها، درخواست دانلود آنها را به گوگل داد و با فایلی ۵.۵ گیگابایتی مواجه شد که حجمی برابر با ۳ میلیون فایل ورد دارد.
شما میتوانید بامراجعهبه این آدرس، تمامی اطلاعات خود را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی که شامل وبسایتهای نشانشده در کروم، ایمیلها، اطلاعات تماس، فایلهای گوگل درایو و همهی دادههای بالا میشود. بهعلاوه ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری کردهاید، عکسهای گرفتهشده با گوشی هوشمند، اطلاعات کسبوکارهای فروشندهی خدمات و کالا و کالاهای خریداریشده از گوگل هم در آرشیو تولیدی دیده میشوند. پساز درخواست آرشیو به گوگل، شاید چند ساعت یا چند روز برای تولید آن زمان نیاز باشد که پس از اتمام فرایند، یک ایمیل برای دانلود اطلاعات دریافت خواهید کرد.
علاوهبر اطلاعات فوق، دادههایی همچون تقویم گوگل، اطلاعات پیامرسانیها در Hangout، تاریخچهی موقعیت، موسیقی شنیدهشده در سرویس گوگل موزیک، کتابهای خریداریشده از گوگل، گروههای گوگل، وبسایتهای ساختهشده بهکمک سرویسهای گوگل، اطلاعات گوشیهای هوشمند قبلی و حتی تعداد قدمهای کاربران نیز در آرشیو وجود دارد.
شاید سال ۲۰۱۹ را با تمام مشکلات موجود در دنیای حریم خصوصی و امنیت بتوان سال مرورگرهای امن نامید. در سالهای ابتدایی ظهور وب، مرورگرها مجموعهای نامنظم از قابلیتها بودند که تنها با هدف بهتر نشان دادن محتوای موجود طراحی شدند. امنیت در مرورگرهای ابتدایی هیچگاه اولویت اول نبود و هیچ مثالی هم بهتر ازاینترنت اکسپلورر برای آن وضعیت نداریم. با ظهور مرورگرهای جدید همچون کروم و فایرفاکس نیز تمرکز تنها روی سرعت گذاشته شد و حریم خصوصی بهندرت مورد توجه قرار میگرفت.
در سالهای اخیر، اینترنت مملو از تبلیغات شده است، اما نقطهی اوج نگرانی جایی بود که ردگیری رفتار کاربران به صنعت تبلیغات اضافه شد. بهنظر میرسد نگرانیهای کاربران و کارشناسان پیرامون این موضوعات، بالاخره راهی در تصمیمگیریهای شرکتهای بزرگ پیدا کرده باشد.
کروم که ادعا میکند دوسوم از سهم بازار مرورگر در کل جهان را در اختیار دارد، بهعنوان آخرین مرورگر به صف مدافعان حریم خصوصی کاربران اضافه شد. در ماه گذشته، فایرفاکس ابزارهای ضدردگیری حرفهایتر به سیستم خود افزوده بود. مرورگر اج مبتنیبر کرومیوم مایکروسافت با وعدهی کنترل بهتر روی دادهها توسط کاربران، ارائه خواهد شد و سافاری اپل نیز مدتها قبل مانعاز ردگیری رفتار کاربران توسط تبلیغدهندهها شد.
گوگل در جریان کنفرانس توسعهدهندهها در روز سهشنبه، دو قابلیت جدید مبتنیبر حریم خصوصی برای کروم معرفی کرد. کنترل بهتر کوکیها، یکی از قابلیتها بود که مانعاز ردگیری کاربران توسط تبلیغدهندهها در میان وبسایتها میشود. قابلیت دیگر، محافظ ضد اثر انگشت بود.
کوکیها اطلاعات جزئی کوچکی هستند که روی کامپیوتر یا دیگر دستگاههای شما ذخیره میشوند تا وبسایتها و اپلیکیشنها شما را بهیاد بیاورند. کوکیها میتوانند شما را همیشه در حالت ورودبه حساب کاربری یک وبسایت نگه دارند و البته توانایی شناسایی رفتار کاربر را نیز دارند. اگر آنها کمی رفتارهای شما را در مرور از وبسایتهای متعدد ردگیری کنند، میتوانند پروفایلی کامل از محتوای مرورشده توسط شما بسازند.
مدیریت کوکیها همیشه بهصورت قابلیت روشن یا خاموش بوده است. خاموش کردن کوکیها یعنی تبلیغدهندهها نمیتوانند شما را در وبسایتهای مختلف دنبال کنند و البته ورودبه حسابهای کاربری نیز دائمی نخواهد بود. درواقع، قابلیت خاموش و روشنکردن، مزایا و معایب برابری برای کاربر دارد.
در آیندهی نزدیک، کروم از کوکیهای بینوبسایتی ممانعت بهعمل میآورد تا بدون اجازهی مشخص از کاربر نتوانند درمیان دامنههای متعدد او را دنبال کنند. بهزبان ساده، تبلیغدهندهها بدون اجازهی شما نمیتوانند رفتار را در وبسایتهای متعدد بررسی و ردگیری کنند. البته کوکیهای یک دامنه تحت تأثیر قابلیت جدید نخواهند بود. بههمیندلیل، خللی در ورود دائمی به حساب کاربری یک وبسایت ایجاد نمیشود.
قابلیت بالا، مزیت اضافهای هم برای کاربران دارد. با مسدودسازی کوکیهای بین وبسایتی، هکرها نیز نمیتوانند آسیبپذیریها را بین وبسایتها تشخیص دهند. حملههای بینوبسایتی این قابلیت احتمالی را دارند که ازسمت یک وبسایت آلوده به وبسایت دارای حساب کاربری شما وارد شوند. چنین حملههایی میتوانند برای دزدیدن اطلاعات و دادههای شخصی و حتی کنترل حسابهای کاربری استفاده شوند.
گوگل در ادامهی کنفرانس اعلام کرد که کوکیهای بینوبسایتی تنها در اتصالهای HTTPS قابلیت جابهجایی دارند. بهبیاندیگر، چنین کوکیهایی را نمیتوان بهراحتی جدا یا دستکاری کرد؛ درنهایت، هکرها نمیتوانند از آنها برای ورودبه کامپیوترهای قربانی استفاده کنند.
کوکیها تنها بخش کوچکی از روشهای ردگیری کاربران در سرتاسر وب هستند. امروزه تنها با استخراج یک اثر انگشت از مرورگر کاربران میتوان وبسایتهای مشاهدهشده را شناسایی کرد. اثر انگشت روشی برای وبسایتها و تبلیغدهندهها است تا حداکثر اطلاعات را دربارهی مرورگر شما جمعآوری کنند؛ اطلاعاتی که شامل افزونهها، اطلاعات دستگاه شما همچون سازنده، مدل و رزولوشن نمایشگر میشوند و درنهایت اثر انگشتی انحصاری برای دستگاه ایجاد میکنند. حتی درمواقعی که از قابلیت مرور امن و خصوصی در مرورگرها استفاده کنید، وبسایتها میتوانند با نگاه به اثر انگشت انحصاری اطلاعات مناسبی جمعآوری کنند.
شارژر همراه «S150» یکی از محصولات بسیار پرکاربرد شرکت «سیلیکون پاور» (Silicon Power) است که با ظرفیت اسمی 15000 میلیآمپر روانهی بازار شده و قادر است گوشی موبایل، تبلت و دستگاههای الکترونیکی از این قبیل را بارها و بارها شارژ کند. باتری بهکاررفته در این دستگاه از نوع لیتیومپلیمری است. وزن این محصول 330 گرم است. این پاوربانک تا 5 ولت خروجی دارد و از فناوریهای شارژ سریع شرکت کوالکام پشتیبانی نمیکند اما قادر است با شدت جریان بالا، دستگاه شما را سریعتر شارژ کند. این دستگاه دارای 2 خروجی با شدت جریان آمپر است که میتوانند 2 دستگاه را بهصورت همزمان شارژ کنند. نشانگر LED این شارژر همراه، میزان شارژ را نشان میدهد. این محصول با وزن سبک، ابعاد کوچک و ظاهر زیبا در رنگهای سفید و مشکی برای استفادهی افرادی توصیه میشود که به دنبال یک شارژر همراه جمعوجور و سبک هستند. پاوربانک S150 دارای استانداردهای CE-CC-UN38.3-BSMI-RCM-MSDSاست و میتواند بهعنوان شارژی مطمئن مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: